20170221_180444.jpgСьогодні Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) - новостворений орган у системі боротьби з корупцією в Україні - займається рутинною роботою з шафами паперу у вигляді звітів політичних партій, які не мають фінансової діяльності. А штрафує партії не за фінансові зловживання, а за дрібні порушення, як-от непронумеровані і непрошиті звіти місцевих організацій, не всі додатки, «губить» електронні версії звітів в Акті про порушення, в той час як у висновку про аналіз звіту вони є.

Відкрите звернення до голови НАЗК Наталі Корчак 21 лютого підписали голови низки українських партій, учасники Коаліції позапарламентських політичних партій та громадських організацій. В ньому зазначається, що діяльністю НАЗК виходить за межі Закону України "Про Політичні партії в Україні".

«Критичною є ситуація, в якій опинилися непарламентські партії, що мають ідеологію та реально демократичну неолігархічну структуру, 20-річну і більше історію, як ХДС», - говорить лідер Християнсько-Демократичного Союзу Олександр Черненко і пояснює: «На підготовку і обслуговування лише звітів з 60 сторінками плюс додатки з усіма місцевими осередками-юридичними особами 4 рази на рік партія має витратити близько 5000 грн. А якщо брала участь у будь-яких виборах, наприклад висунула лише 1-го кандидата на міського голову чи сільського старосту, то ще й замовити незалежний зовнішній аудит з річним звітом, вартість якого починається від 50 000 грн. 

НАЗК штрафує партію на 6800 гривень за дрібні, технічні помилки в той час, коли парламентські політичні проекти виділили собі з бюджету України, а це з наших з Вами кишень, більше 300 мільйонів гривень!!!».

«Своїми внутрішніми документами НАЗК повністю перекрутило норми законодавства, замість того, щоб реально боротися з політичною корупцією та фінансовими махінаціями у парламентських партій, які отримали від держави гроші, - контролюючий орган взявся показово наказувати політичні сили, в яких взагалі немає фінансових надходжень та видатків, та які не приймали участь у виборах. Придираючись до мілких дрібниць та технічних помилок у поданих звітах, які не мають відношення до фінансової діяльності партій та функцій НАЗК, національне агентство не робить нічого для того, щоб дізнатися, звідки олігархічні партії беруть сотні мільйонів гривень на рекламу та пропагандистську діяльність, які не зазначають у звітах.

Через непрофесійний, формальний, а іноді і кримінально-корупційний підхід співробітників та керівництва, НАЗК дискредитує саму ідею боротьби з політичною корупцією, створює нову корупційну ситуацію, перетворюється на джерело виникнення зайвої політичної напруги, дискредитує нинішню владу, її намагання реформ, показує своє повне нерозуміння, що таке політичні партії, для чого та як вони функціонують, перетворюється в орган політичного тиску на політичні партії та скорочення конституційних прав громадян України.

Звертаємо увагу громадськості та ЗМІ на той факт, що у нормативних документах НАЗК в рази більше помилок, ніж у звітах партій. Більше того - НАЗК приймає рішення, які повністю суперечать та не відповідають законодавству! Так, Законом України "Про Політичні партії в Україні" чітко передбачено, що політичні партії повинні подавати звіт до НАЗК щоквартально! (частина сім ст. 17).

Натомість, НАЗК затвердило "Положення про порядок подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру" (рішення від 28.07.2016 № 2), яким зобов'язало всі партії подавати ще й якийсь річний звіт, який не передбачений законодавством. (розділ II, ч.2). При цьому - в затвердженій формі звіту (рішення від 09.06.2016 № 3) НАЗК забуло передбачити графу для подачі даного річного звіту.

Викликає великий подив і вимога НАЗК надавати приватні документи фізичних і юридичних осіб на приміщення, в якому знаходиться політична партія. Є випадки, коли НАЗК навіть вимагає ідентифікаційний номер платника податків і паспортні дані власника приміщення, що виходить за всі рамки законодавства.

Жодним законодавчим актом та рішенням НАЗК не передбачено обов'язок партій надавати документи про офісне приміщення. По-перше, всі дані на приміщення та їх власника є у відкритих реєстрах нерухомого майна. По-друге, з якою метою мають надаватися дані документи? Що з ними буде робити НАЗК?

Чому навіть Міністерство юстиції України при реєстрації політичної партії не запитує членів партії про правовстановлюючі документи на юридичну адресу? Напевно тому, що в цьому не має ніякої логіки та необхідності.

Підсумовуючи вищевикладене, потрібно зазначити, що НАЗК повинно займатися реальною антикорупційною політикою, наказувати політичні партії, які займаються фінансовими зловживаннями. Той час, який спеціалісти даного органу витрачають на аналіз прочерків та нулів у звітах простих партій, вони мали б приділити аналізу фінансової діяльності олігархічних політичних структур». (з відкритого звернення)

Прес-служба ХДС